Jak lze zachytit podstatu toho, co je nepopsatelné? Jak přiblížit mystické světy, které jsou mimo dosah našich smyslů? V našem nejnovějším článku se ponoříme do fascinujícího světa mystiky a kabaly, abychom odhalili, jak se mystikové a kabalisté snaží popsat a pochopit vyšší říše existence.
Symbol a skutečnost
Jak zachytit podstatu toho, co je neuchopitelné? Tato otázka je pro mystiky všech tradic neustálým úsilím, ačkoliv nikdy nedosáhnou úplného úspěchu v přenosu čisté zkušenosti. Přestože se jim to nepodaří, snaží se osvětlit, že i v neviditelných říších vládne řád a smysl. Bez této ukázky by přirozený člověk neměl žádnou vědomou představu o nadpřirozených světech. Naše poznání je sice často nejasné, ale zcela neznat nic by znamenalo zůstat v nejhlubší temnotě, kde vládne strach a zmatek, podobně jako když člověk zabloudí v temné noci na neznámém místě. Tento pocit je podobný tomu, co zažívá obyčejný člověk při přechodu do jiného světa během svého života nebo po něm.Mystikové a kabalisté po celá staletí usilují o popis světů, které jsou mimo dosah našich přirozených smyslů. Často využívají mýty nebo sofistikovanou metafyziku. Všechny tyto prostředky však zůstávají nedostatečné, protože realitu pouze zastupují. I když někdy dosáhnou určitého úspěchu, často je to z nesprávných důvodů, kdy lidé mylně považují symboliku za skutečnou věc. Proto je nezbytné neustále vytvářet nové analogie, abychom se vyhnuli opotřebovaným představám, které brání v chápání a brání mostu mezi přirozeným a nadpřirozeným.
Nejstarší kabalistické formulace vyšších světů vycházejí z biblického popisu stvoření vesmíru, který zachycuje proces od věčné existence až po přirozený svět. Talmud a rabínské komentáře obsahují odkazy na tuto základní kosmologii, avšak plný systém neexistuje a alegorie často skrývají skutečný smysl. Klasické dílo Sefer Jecira (Kniha utváření) představuje obraz světa prostřednictvím kombinace astrologických termínů, písma, čísel, abecedy, anatomie a místopisu, a to v unikátním a složitém kontextu.
Podobně Sefer ha-Zohar (Kniha jasu) nabízí široké spektrum textů od sofistikované metafyziky po lidovou víru. Po skončení středověku kabalisté vybírali a adaptovali tyto staré formulace a vytvářeli nové verze světů a jejich fungování. Nejznámějším kabalistou této doby je Jicchak Lurija, jehož hlavní myšlenky, i když byly pozměněny kabalisty východní Evropy, zůstávají živé.
Naše práce se opírá o předlurijánský pohled, který je jednodušší než Lurijův model, ale lépe ověřitelný v teorii a praxi. Tuto pravdu můžeme snadno vyzkoušet ve vztahu k tělu a psychice, protože vnímat tyto aspekty je mnohem snazší než vnímat abstraktní předměty této knihy. Jak tedy popsat nepopsatelné?
Odpověď spočívá v tom, že vše, co bude následovat, je syntéza podobenství a amalgám kabalistických zobrazení vesmíru, jeho fungování a smyslu. Nic z toho, co je řečeno, není víc než symbol skutečnosti, kterou přirozená mysl nikdy nemůže plně pochopit. Avšak pokud se chápání posune a vnímání čtenáře vzroste, může se podobenství rozplynout a odhalit realitu samotnou.
Žádné komentáře:
Okomentovat